8.15.2010

Tabung Ramadhan 1431H



Tahun 2010 telah menyaksikan pelbagai peristiwa penting dalam sejarah umat Islam hari ini. Pada bulan Julai 2010, dunia telah menyaksikan kekejaman tentera Israel yang menyerang kapal Mavi Marmara yang membawa bantuan kemanusiaan untuk penduduk Gaza. Sebelum sempat reda lagi isu Freedom Flotilla, umat Islam seantero dunia dikejutkan pula dengan berita banjir di Lembah Swat, Pakistan yang sehingga hari ini telah mengorbankan 1500 nyawa dan melibatkan lebih kurang 14 juta penduduk di negara berkenaan.

Segala usaha meringankan beban saudara-saudara semuslim merupakan suatu tuntutan di dalam agama Islam. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud;

“Barang siapa melepaskan salah satu kesusahan dunia daripada seorang mukmin, maka Allah akan melepaskan salah satu kesusahan hari kiamat darinya. Barang siapa memudahkan org yg dilanda kesulitan, maka Allah akan memudahkannya di dunia dan akhirat” (HR Muslim)



Atas kesedaran ini, Ikatan Muslimin Malaysia New Zealand (ISMA-NZ) dengan kerjasama Aman Palestin Bhd dan Pakiwi Friendship Association New Zealand melancarkan projek “PROJEK TABUNG RAMADHAN 1431 H” yang bertujuan untuk mengumpul dana yang akan disalurkan kepada Pakistani Floods Relief Aid anjuran Pakiwi Friendship Association New Zealand (http://paknz.multiply.com) dan Projek Ramadhan di Palestin 2010 anjuran Aman Palestin Bhd (http://www.amanpalestin.net). Projek Ramadhan ini juga merupakan usahasama antara jaringan ISMA Luar Negara dan turut dilancarkan di Eropah, Australia, India, Korea, Mesir dan Jordan.

Segala sumbangan yang dikumpul akan diserahkan kepada pihak yang berkenaan pada 1 Syawal 1431H. Untuk menderma, sila pindahkan bayaran kepada;

Account Name: ISMA-NZ Appeal
Account Number: 02-0727-0100651- 83
Bank: BNZ
Reference: 4Palestine/4Pakistan*

*Pastikan anda memilih tabung yang betul untuk menderma. 4Palestine untuk tabung Palestin dan 4Pakistan untuk tabung Pakistan.

Selain daripada sumbangan di atas talian, wakil-wakil ISMA-NZ di seluruh New Zealand juga akan turut menjalankan pelbagai aktiviti penjanaan dana bagi kedua-dua tabung ini. Maka hubungilah wakil-wakil kawasan anda hari ini bagi mengetahui aktiviti di kawasan masing-masing.

Auckland

Mohd Syafiq Sulaiman (skulltra_02@yahoo.com.sg)

Natasha Ismail (i_natasha@ymail.com)

Palmerston North

Muhd Khairul Afnan Mustapha (mujahidin88@gmail.com)

Siti Fairuz Sallehuddin (fairuzsallehuddin@gmail.com)

Wellington

Shariful Fadzli Md Hanafiah (shoradhi@yahoo.com)

Ernie Syahida Kamal (ernie.syahida@gmail.com)

Christchurch

Khairil Afif Mahmud (khayrailz@yahoo.co.uk)

Ida Suzana Hussain (umm_rahman@yahoo.com)

Dunedin

Ahmad Sufian (ahmadsufianster@gmail.com)

Siti Noor Maisarah Hanun Ibrahim (padi_dunk8@yahoo.co.uk)


Semoga bulan Ramadhan ini menyemarakkan lagi ruh infaq di kalangan kita semua dan semoga segala amal kita diterima oleh Allah SWT. Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 267 yang bermaksud;

“Wahai orang-orang yang beriman! Infaqkanlah dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untukmu”

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com