8.24.2010

Kenapa berpuasa ye?



Sekadar ingin berkongsi cerita,.. kisah yg pernah berlaku pada diri suatu ketika dahulu..

Satu hari di dalam kelas sementara menanti sifu masuk mengajar.....

Sardina : Eh Sabrina, kenape kau berpuasa ek?

Sabrina : Asal kau tanye camtue? Pelik btul

Sardina : Aku just wonder aje,..

Sabrina : Mestila aku puasa sebab... aku nk kuruskan badan,.. Aim aku is to lose 10 kg this month. Even though it sounds impossible, tapi aku yakin kalo aku ikut btul2 diet plan aku nie,..insyaAllah akan berjaya,..

Sardina : diet plan? Ape tue?

Sabrina : Ko nie,. Sume nak tahu,..Aku plan sahur aku minum susu dengan makan buah kurma. Pastu bukak puasa aku makan kurma and sedikit nasi, control nafsu jangan makan banyak2,.. macam dalam lagu tashiru,..“Cara seorang Muslim makan,.. 1/3 dari perutmu.. Isilah dengan makanan,.. lalala ”..

Sardina : Wow,.. tapi kan, ko rase puasa ko nie akan dapat reward ke tak ek? Papa aku ckp kalo reason aku puasa tue betul nanti aku akan dpt reward.

Sabrina : Aku dapat aje reward..Penat aku tawar-menawar dengan daddy aku tau. Daddy aku ckp sehari dapat 2 ringgit,.. kalo aku pause 30 hari,.. aku dapat 60 ringgit,.. campur duit raye,.. (rancak mengira-gira) perrghh ,.. aku nnt dpt 100 ringgit drpd daddy aku,.. hohoho,.. aku kaya..aku kaya.. Ko pulak dapat brape?

Sardina : Aku tak dapat brape2 pun,.. Papa cakap reward daripada Allah lagi hebat tapi orang yang special saje yang boleh dapat reward tue,..

Sabrina : Siapa?

Sardina : Papa cakap sape yang ikhlas berpuasa sebab Allah dan bukan sebab lain. Pastu kena ikut syariat yang Allah dah tetapkan. Baru dapat reward and reward Allah nie hebat tau. Reward Allah nie kekal even sampai lepas kite sume dah mati. Duit mane ade kekal,.. Kalo tiap2 hari kite beli nasi bungkus kat kedai makcik Leha, tak sampai sebulan dah habis dah,.. Tue belum lagi beli cendol pakcik Mawi,.. kejap je dah habis 100 ringgit..

Sabrina : Hebat tu, aku pun nak dapat reward yang kekal tue,.. jadi nye aku kena btul’n niat aku berpuasa, betul x?

Sardina : Pandai betul kawan aku sorg ni haa.. Ko x yah risau about losing weight,..

Sabrina : Ohh, macam tu.. Skang baru aku sedar yang kite kena berpuasa sebab Allah.. Thanks Sardina for the reminder. Kau sahabat terbaik dunia dan akhirat. Skang nie aku nk betulkan niat aku, puasa sebab Allah,.. And one of the side effects of fasting is losing weight. Hehehe.. So makne nye aku still bole hilang berat badan sambil beribadat. Yeay!!

Sardina : Apa2 la ko ni,.. Side effect la plak,.. Bunyi macam doctor,.. hehe.. Eh2,.. aku bole dengar bunyi kasut tumit sifu gerak ke kelas kite,..

Akhirnya penantian sampai ke penghujung, sifu masuk ke kelas...

Moral of the story,..

Jadi rakan2, jom kita kaji balik niat kita berpuasa.Tepuk dada, tanya hati,.. Sekiranya sebab kita berpuasa adalah selain Allah swt, cepat2 la kite ambil tindakan untuk mengubah niat kita. Selagi masih bulan Ramadhan, selagi tu kita ade masa untuk membaiki niat kita. Jangan sekali2 melepaskan Ramadhan pergi dengan sia2. Nanti menyesal tak sudah.

“ Tak ingin ku biarkan Ramadhan berlalu saja, Tuhan pimpinlah daku yang lemah mengharungi segalanya dengan sabar, Ku memohon pada Tuhan diberikan kekuatan, Ku merayu pada Tuhan diterima amalan ”

Hasil nukilan,

Puteri Dhiya Insyirah

Wellington

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com