7.28.2010

Warga muslimah Wellington menyingkap sejarah Islam

Wellington, 17 August- Bertempat di sebuah rumah akhawwat di Willis St, telah diadakan satu program umum, Ini Sejarah Kita(ISK) yang merupakan salah satu medium untuk menyingkap sejarah umat Islam bermula dengan sirah Nabi Muhammad (s.a.w) dan seterusnya kemajuan kerajaan-kerajaan Islam (Khalifah Islamiyah) sehinggalah kejatuhan kerajaan Turki Uthmaniyyah pada tahun 1924. Objektif dianjurkan program tahunan seperti ini ialah bagi memberi kesedaran kepada pelajar-pelajar Muslim di bumi Wellington, New Zealand tentang sejarah sebuah ummat yang pernah menguasai 2/3 dunia pada suatu masa dahulu selain mengharapkan pelajar dapat mempelajari punca-punca kelemahan yang membawa kepada kejatuhan kegemilangan sesebuah umat. Selain daripada itu juga, objektif ketiga ialah memberi pemahaman kepada para pelajar tentang tanggungjawab dan cara-cara bagi mengembalikan kegemilangan umat Nabi Muhammad (s.a.w) di samping objektif terakhir membina ukhuwwah di antara komuniti Islam bagi membentuk elemen perpaduan.


Program ini telah dihadiri lebih kurang 40 orang pelajar perempuan, yang kebanyakkannya terdiri daripada pelajar-pelajar tahun 1 dan 2. Program dimulakan dengan bacaan ayat suci Al Quran , muqaddimah serta pengenalan mengenai program ISK. Pembentangan sesi pertama ISK dimulakan dari tahun kelahiran Rasulullah s.a.w sehingga ke zaman Kerajaan Umayyah yang disampaikan oleh ukht Noor Ruzaini Adam. Dalam sesi pertama, beliau banyak menyentuh mengenai peperangan penting yang membawa kepada perluasan kuasa serta penyebaran dakwah Islamiyah ke seluruh dunia. Di samping itu juga, beliau turut menceritakan mengenai kisah tokoh-tokoh Islam seperti Saidina Ali r.a di dalam peperangan Uhud dan Badar, Khalid al-Walid yang digelar “pedang Allah” serta Muawiyah r.a yang merupakan seorang yang berpandangan jauh dalam melebarkan sayap Islamiyah.

Sesi pertama berakhir pada pukul 12.30pm untuk memberi peluang solat Zuhur dan makan tengah hari. Diadakan juga aktiviti selingan seperti kuiz yang bertujuan untuk memeriksa pemahaman pelajar mengenai topik yang telah dibentangkan. Sesi kedua ISK bersambung dan disampaikan oleh ukht Aisyah Amalina Mohd Noor. Dalam sesi kedua ini, beliau menceritakan mengenai kerajaan Abassiyah yang terkenal dengan tamadun Islamiyah yang menjadi pusat rujukan ilmu suatu waktu dahulu. Kerajaan Abassiyah melahirkan ramai sarjana ilmuan dalam pelbagai bidang seperti Ibnu Sina (perubatan dan ilmu fiqh), al-Khindi (matematik, geometri dan optics), al-Farabi (fiqh dan falsafah) dan al-Khawarizmi (matematik dan astronomi). Zaman ini juga menyaksikan kewujudan university, pusat-pusat penyelidikan serta perpustakaan terulung “Baitul Hikmah” yang menyediakan bahan-bahan rujukan, kitab-kitab hasil penulisan tokoh-tokoh Islam pada zaman kerajaan Abassiyah. Ukht Aisyah juga menyentuh mengenai peperangan yang kurang mendapat perhatian generasi-generasi muda khususnya seperti Perang Salib dan Perang Ain Jalut yang merupakan punca-punca awal kejatuhan Khalifah Islamiyah. Beliau ada menyebut mengenai kehebatan Salahuddin al-Ayubi dalam perang Hittin dan peristiwa serangan besar-besaran terhadap umat Islam oleh tentera Mongol pimpinan Hulagu Khan.

Sebelum beliau mengakhiri perbentangan mengenai kejatuhan Khalifah, beliau turut mengulas mengenai pembukaan kota Constantinople yang dijayakan oleh tentera Islam pimpinan Sultan Muhammad al-Fateh pada tahun 1453. Kemudian, diceritakan mengenai kerajaan Turki Uthmaniyyah yang akhirnya dipimpin oleh Mustafa Kamal Attaturk yang seterusnya menjadi punca kejatuhan kerajaan Khalifah Islamiyah secara keseluruhannya.

Program ISK diakhiri dengan slot bengkel di mana bertujuan untuk membangkitkan semangat jihad dan seterusnya memastikan pelajar dapat mengambil pengajaran daripada kisah-kisah perkembangan syiar Islam serta punca kejatuhannya. Antara hasil perbincangan para pelajar ialah sketsa pendek yang memaparkan langkah-langkah yang boleh dilakukan oleh generasi Islam zaman kini bagi mengembalikan kegemilangan kerajaan khalifah Islamiyah. Program berakhir dengan jayanya pada pukul 5 petang. Bagi pihak penganjur, diharapkan program seperti ini dapat dilakukan dengan lebih meluas pada waktu akan datang.

Ernie Syahida Mohd Kamal
Ahli Biro Media ISMA NZ (Wellington)

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com