7.17.2010

Sentiasalah Membaca Al-Quran

‘Diriwayatkan daripada Abu Musa r.a, “Daripada Nabi s.a.w, baginda bersabda, “ Sentiasalah membaca Al-Quran ini. Demi diri dan jiwa Muhammad yang ada di tanganNya. Sesungguhnya Al-Quran itu sangat mudah hilang daripada ingatan berbanding dengan unta yang tercabut tali ikatan daripada kakinya (HR Bukhari dan Muslim)

Al-Quran merupakan kitab petunjuk dan kaedah dalam meneruskan kehidupan. Allah s.w.t menjelaskan di dalamnya berhubung perkara yang diwajibkan, dihalalkan dan diharamkan kepada manusia. Semua itu berupa kaedah-kaedah secara global yang termasuk isu-isu berhubung rapat dengan kehidupan dunia. Tidak termasuk orang dewasa dan kanak-kanak yang berhubung rapat dalam keperluan manusia, kesemuanya telah tertulis di dalam Al-Quran :

Allah s.w.t berfirman :

“ Aliff Laam Raa, (inilah)suatu kitab yang ayat-ayatnya didudun dengan rapi serta dijelaskan secara terperinci yang diturunkan dari sisi (Allah) yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui.” (11;1)

Al-Quran merupakan kitab yang sangat penting dan merupakan penyatu segala maklumat.Ada pendapat yang mengatakan bahawa menghafal Al-Quran hukumnya fardu kifayah. Apabila sebahagian muslim menghafalnya, maka terkecualilah sebahagian yang lain. Tidak dapat diragui lagi bahawa menghafal Al-Quran merupakan satu kenikmatan yang besar sesudah keimanan. Barangsiapa yang ingin mendapatkan kurnia Allah s.w.t, maka dia harus membacanya dan merenungkan makna yang terkandung di dalamnya, kerana para pembaca mudah lalai apabila tidak mengulanginya. Maka, dia akan kembali sukar kepada hafalannya melainkan dengan kerja keras.

Al-Quran merupakan satu kitab yang mempunyai mukjizat yang sangat tinggi dan di dalam setiap juzuk terkandung makna dan penjelasan yang terperinci. Apabila seseorang muslim telah menghafalnya, dan kemudian dia tidak dapat mengulangi bacaan Al-Quran tersebut kerana hati dan akalnya kembali kosong. Sekiranya dia cuba mengingatinya, dia memerlukan konsentrasi yang amat tinggi. Oleh kerana itu, Rasulullah bersabda, “ Sentiasalah membaca Al-Quran”

Dalam riwayat Bukhari disebutkan, “ Ingatlah selalu Al-Quran, kerana Al-Quran mudah lenyap daripada isi hari seorang lelaki berbanding untanya”

Sabda Rasulullah, “Sesungguhnya Al-Quran itu sangat mudah hilang daripada ingatan” maksudnya mudah luput daripada ingatan dan seharusnya dijaga dengan sempurna supaya tidak lalai kerana mengingati Al-Quran besar nikmatnya.”

Kemudian, Rasulullah sendiri menyatakan bahawa kehilangan ingatan terhadap Al-Quran umpama hilangnya unta yang telah tercabut tali tambatnya. Dalam hadis ini, Rasulullah bersumpah. Sebagai menguatkan pernyataan beliau, di dalam sumpahnya beliau menyebut, “Demi diri dan jiwa Muhammad yang berada di tangan-Nya.” Tidak dapat dinafikan sumpahan Rasulullah ini merupakan perantara segala hal kepada Allah s.w.t, menampakkan kerendahan hati dan tawadu’ terhadap kebesaran Allah s.w.t dan sangat memerlukan pertolongan Allah s.w.t.

Hadis juga menyeru agar setiap seseorang individu yang ingin mendapatkan nikmat Allah s.w.t harus selalu menghafal Al-Quran. Barangsiapa yang hendak mendapatkan kebaikan daripada Allah s.w.t, hendaklah menjadikan Al-Quran sebagai penghuni di dalam hatinya dan selalu memikirkan kandungan di dalamnya. Allah s.w.t berfirman :

“Jika demikian, adakah orang yang telah dilapangkan Allah dadanya untuk menerima Islam, lalu ia tetap berada dalam cahaya (hidayah petunjuk) dari Tuhannya, (sama seperti orang yang tertutup mata hatinya dengan selaput kederhakaan)? Maka kecelakaan besarlah bagi orang-orang yang keras membatu hatinya daripada menerima peringatan yang diberi oleh Allah. Mereka yang demikian keadaannya, adalah dalam kesesatan yang nyata. Allah telah menurunkan sebaik-baik perkataan iaitu Kitab Suci Al-Quran yang bersamaan isi kandungannya antara satu dengan yang lain (tentang benarnya dan indahnya), yang berulang-ulang (keterangannya, dengan berbagai cara); yang (oleh kerana mendengarnya atau membacanya) kulit badan orang-orang yang takut kepada Tuhan mereka menjadi seram; kemudian kulit badan mereka menjadi lembut serta tenang tenteram hati mereka menerima ajaran dan rahmat Allah. Kitab Suci itulah hidayah petunjuk Allah; Allah memberi hidayah petunjuk dengan Al-Quran itu kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan (ingatlah) sesiapa yang disesatkan Allah (disebabkan pilihannya yang salah), maka tidak ada sesiapa pun yang dapat memberi hidayah petunjuk kepadanya.”(39 ;22-23)

Sesungguhnya, Al-Quran merupakan penyembuh segala penyakit, seperti mengubati kegelisahan di dalam hati, menenangkan hati dan rasa gementar serta menghidupakan perasaan yang telah mati. Al-Quran merupakan nikmat penghuni syurga sebagaimana nikmat yang mereka peroleh di dunia. Barangsiapa yang selalu membaca Al-Quran dengan teliti dan merenung kandungan di dalamnya, maka dia berada di dalam syurga dunia tanpa mengetahui hakikat syurga tersebut.

Jadi, mari kita jadikan membaca Al-Quran ini satu rutin harian dalam hidup kita. Kalau sehelai muka surat agak sukar, boleh sahaja kita mulakan tabiat ini dengan sepotong ayat setiap kali selepas solat fardhu. Dalam firman Allah s.w.t :

“Dan sesungguhnya telah Kami permudahkan al-Quran sebagai pengajaran, maka adakah mereka mengambil pengajaran tersebut?” (54;17)

InsyaAllah, Allah akan mempermudakan pembelajaran Al-Quran bagi sesiapa sahaja yang ingin membacanya dan menerima dengan hati yang penuh ikhlas.

0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com