5.30.2011

Sungguh Mereka Tidak Bahagia

Hai bencana, kerahkanlah semua kemampuanmu
Kamu pasti akan lenyap
Kini tiba saatnya
sinar terang-benderang!


Jangan sekali-kali menganggap bahawa orang-orang yg hidupnya boros dan suka bermewah-mewahan itu akan berbahagia dlm kehidupannya. Sebab kenyataan sebenarnya, gaya hidup seperti itu sama sekali tidak patut dibanggakan.

Orang yang terlalu mengejar kenikmatan & keinginan hatinya, tidak peduli halal & haram, mereka sebenarnya tidak bahagia. Mereka dalam kesempitan, kesedihan dan kegelisahan.

Ingatlah bahawasanya setiap orang yg menyimpang dari aturan Allah, berbuat maksiat tidak akan pernah bahagia selamanya.

Jangan anda kira bahawa orang-orang kaya yg berlimpah ruah hartanya, mereka hidup dlm kesenangan dan kegembiraan. Tidak demikian! bahkan sebahagian orang-orang fakir, yg tinggal di rumah-rumah sederhana, keadaan mereka jauh lebih bahagia drpd mereka yg hidup bergelimpangan dgn kesenangan, berpakaian kain sutera, dan tinggal di bangunan-bangunan yg mewah. Kerana seorang mukmin yang fakir, gemar beribadah, dan tidak mengejar dunia, dan tahu besyukur. Tidak menyimpang keluar dari aturan Allah.

oh, dimanakah tinggal kebahagian yg dicari sebenarnya? adakah dgn cara hanya menjadi fakir??
TIDAK!

"Sesungguhnya, kebahagiaan sebenar itu ada dalam diri sendiri, maka carilah kebahagian itu dgn usaha jerih payah memperbaiki diri, tidak kira di mana pun kita berada"


Semoga Allah mempertemukan kita semua dgn kebahagian sebenar, dlm pencarian Yang Maha hakiki.




0 comments:

 

Blog Template by YummyLolly.com